Een creditcard is een handig betaalmiddel voor online aankopen en andere transacties. Maar wat als een product niet wordt geleverd of de dienstverlening niet aan de verwachtingen voldoet? In dat geval kan de aflevergarantie van de creditcardmaatschappij uitkomst bieden. Deze dienst biedt consumenten bescherming en vergoeding bij problemen met aankopen die met de creditcard zijn gedaan. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat de aflevergarantie precies inhoudt en hoe het werkt.
Wat is een aflevergarantie?
De aflevergarantie biedt extra zekerheid voor (online) bestelling. De aflevergarantie houdt in dat een betaling die met je creditcard is gedaan, teruggedraaid kan worden. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aankoop die niet is ontvangen, nepartikelen die zijn ontvangen, of verkeerd ontvangen artikelen. Hierbij dien je altijd eerst tot een oplossing met de verkoper te komen. Soms lukt dit niet, of kan het voorkomen dat een verkoper onbereikbaar is. Pas dan kun je beroep doen op de aflevergarantie (de transactie betwisten). Zo kan een betaling onder voorwaarden teruggedraaid worden.
Lees de voorwaarden van de aanbieder zodat je een goed beeld hebt van aspecten zoals de beperkingen, jouw plichten, hoe snel je moet handelen bij een betwisting, de termijn voor levering van je aankopen, en of er sprake is van een maximum bedrag. Beperkingen zijn zaken zoals ontevredenheid over een geleverde dienst. Onze tip is om bij de desbetreffende aanbieder een betwistingsformulier als "try-out" in te vullen. In dit proces krijg je een goed beeld van al deze aspecten. Voor meer zekerheid is het ook goed om een aankoopverzerking te overwegen. Met een aankoopverzekering kan je bijvoorbeeld je geld terug krijgen als je nieuwe aankoop beschadigd raakt.
Wat is GeldTerugService?
Over het algemeen kan de GeldTerugService en Aflevergarantie als gelijke diensten worden beschouwd. Toch is dit niet altijd zo.
Wat is het verschil tussen Aflevergarantie en GeldTerugService?
Over het algemeen bieden beide diensten extra zekerheid bij (online)aankopen. Bij vergelijking tussen de twee blijkt de dekking vaak gelijk te zijn. Het komt toch voor dat aanbieders onderscheid maken tussen de twee. Bij zulke uitzonderingen blijkt voor (online) aankopen de GeldTerugService gericht te zijn op de deugdelijkheid van de transactie terwijl de Aflevergarantie gericht is op de zekerheid van (correcte) levering. Heb je twijfels of de aanbieder het heeft over een aflevergarantie of GeldTerugService? Dan is ons advies om als eerste de algemene voorwaarden te controleren om achter te komen in hoeverre je aankopen worden gedekt. We raden aan om vervolgens een betwistingsformulier in te vullen zodat je beter geinformeerd bent over de dekking van de dienst.
Wat valt er onder de aflevergarantie?
Je kan dus gebruik maken van de aflevergarantie, wanneer je een (online) aankoop hebt gedaan met je creditcard, die niet in goede staat of helemaal niet is afgeleverd. Er zijn nog meer situaties waarin je gebruik kunt maken van de aflevergarantie. Let wel op dat de voorwaarden kunnen verschillen per creditcard en wij adviseren om altijd de polisvoorwaarden te checken.
Wanneer kom ik in aanmerking?
Je hebt een abonnement opgezegd, maar er wordt nog geld afgeschreven van je creditcard.
Het product dat je hebt ontvangen is niet hetzelfde als wat je hebt besteld, of het is nep.
Je hebt een hotelovernachting geannuleerd volgens de voorwaarden, maar je krijgt je geld niet terug.
Je hebt teveel betaald of een bedrag is dubbel afgeschreven.
Hoe werkt de aflevergarantie?
Voordat je een claim gaat indienen, moet je proberen om er eerst zelf met de verkoper of de partij die daarover gaat uit te komen. Wanneer dat niet lukt en ze werken niet mee, dan kun je via de aflevergarantie de transactie betwisten. Dat wil zeggen dat je officieel aangeeft het oneens te zijn met de transactie. Hiervoor vul je een betwistingsformulier in. Naast dit formulier moet je ook een drietal bewijsstukken meesturen:
Bewijsstukken bij het indienen van claims
Een kopie van je rekeningoverzicht waarbij je de betaling moet omcirkelen.
Een gedetailleerde beschrijving van jouw bestellingen en kopie van de orderbevestiging.
Een bewijs dat je contact hebt gehad met de verkopende partij. In geval dat je een verkeerd product hebt ontvangen, moet je duidelijk omschrijven wat je hebt besteld en wat je hebt ontvangen.
Wat moet ik doen als ik namaakproducten heb ontvangen?
Mocht je een product hebben besteld met je creditcard en dit product blijkt nep te zijn, dan moet je in meeste gevallen kunnen aantonen dat het product echt nep is door middel van een originele verklaring van een officieel verkooppunt. Je kunt hiervoor je product meenemen naar een officieel verkooppunt en schriftelijk te laten verklaren dat het product nep is. Deze verklaring dien je toe te voegen aan je betwisting.
Uiteindelijk, nadat de claim is ingediend, zal de verzekeraar jouw verzoek en bewijsstukken beoordelen en bepalen of de situatie in aanmerking komt voor vergoeding volgens de voorwaarden. Hier wordt ook gekeken naar aspecten die bijvoorbeeld betrekking hebben op productgaranties of niet-geleverde diensten. Als de claim wordt goedgekeurd, wordt het bedrag teruggestort. Het is belangrijk om de voorwaarden van je polis te begrijpen en alle benodigde documenten te verstrekken om het claimproces soepel te laten verlopen. Kijk voor meer informatie over de exacte procedure en beperkingen naar de voorwaarden van de creditcard aanbieder.
Wil je weten welke creditcards een aankoopverzekering aanbieden? Maak dan gebruik van de vergelijker
.
Hoe kies je een creditcard uit?
Meer weten over waar je op moet letten bij het kiezen van een creditcard?